Opvang statushouders onder hoge tijdsdruk gerealiseerd
Gepubliceerd op: 20 juni 2016
Binnen anderhalve maand 27 woningen verwerven, opknappen, inrichten en opleveren. Dat was in de nadagen van 2015 de uitdaging voor onze afdeling huisvesting en facilitair beheer, zodat vanaf 1 januari ruim honderd alleenstaande minderjarige vluchtelingen konden worden opgevangen. En dat lukte. “Wij zijn namelijk een afdeling van doeners”, zegt Martine van der Schaft.
Bergen met werk zijn verzet om de woningen voor de jaarwisseling woon-klaar te maken. De twee projectleiders huisvesting en facilitair beheer, Martine van der Schaft en Willemijn Bleiji, stralen als ze over deze grootschalige operatie spreken. “We hadden het nooit voor elkaar gekregen zonder de nauwe samenwerking met alle betrokken partijen. En dat zijn niet alleen de collega’s van binnen en buiten onze afdeling, maar ook de diverse woningcorporaties, zoals Vestia. En vergeet niet onze vaste leveranciers, zoals de aannemer, de stoffeerder en het schoonmaakbedrijf”, vertelt Martine.
Samenwerking
“Je moet je voorstellen dat in deze huizen het een en ander verbouwd moest worden. Een tussenwandje hier en een extra deur daar”, vult Willemijn aan. “De onderlinge samenwerking was bijzonder. Zo werd bijvoorbeeld een Whatsapp-groep aangemaakt met alle betrokken leveranciers. Als de ene leverancier bijna klaar was, werd een bericht gestuurd dat de volgende met een uurtje het huis in kon. De woningen zijn zo opgeleverd dat ze schoon, heel en veilig zijn. Dus naast meubels en bedden zijn ook brandblussers, EHBO-koffers en rookmelders aangebracht.”
Als de bedden ter sprake komen, wordt gememoreerd dat het nog een hele toer was om op korte termijn aan ruim honderd bedden te komen. “Wij waren niet de enige organisatie die er zoveel nodig had, aangezien in heel Nederland vluchtelingen worden opgevangen. Bestellen bij IKEA was gezien de levertijd in de eerste fase geen optie”, zegt Willemijn. “Door gebruik te maken van het netwerk van onze leveranciers is het gelukt iemand te vinden die de bedden bijtijds kon leveren.” “Vervolgens moesten de bedden nog in elkaar worden gezet”, gaat Martine verder. “Met de hulp van onze schoonmaakleverancier hadden we genoeg handen om al het meubilair op tijd klaar te hebben.”
Teamgeest
De samenwerking heeft de teamgeest op de afdeling verder versterkt. “De hectiek is heerlijk”, bekent Martine. “Je komt met elkaar in een flow waarin iedereen het belang van zijn werk kent. Dat maakt dat het ook goed komt.” En Willemijn: “Het geeft een kick dat we het uiteindelijk met elkaar geflikt hebben.”