Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen (PO)

Doelgroep
Onderwijsprofessionals Basis Onderwijs
Soort training
Individueel
Aantal deelnemers
15
Locatie
Jeugdformaat
Fleminglaan 16
2289 CP Rijswijk
Training op maat
Niet beschikbaar

Voor leerkrachten in het basisonderwijs

22 januari en 12 februari

Voor meer informatie, scroll naar beneden. Prijs open inschrijving 485 euro (incl BTW en lunch). 

Waarom traumasensitief onderwijs?

  • Vergroot het gevoel van veiligheid en vertrouwen bij kinderen.
  • Helpt getraumatiseerde kinderen om tot leren te komen. 
  • Ontwikkelen van vertrouwen en een gevoel van veiligheid kost echter tijd. 

Als je kleine druppels rode verf aan een volle emmer witte verf toevoegt, zie je misschien niet dat de verf roze kleurt, maar dat wil niet zeggen dat er niets aan het veranderen is.

Resultaat

Na afloop van deze training:

  • Heb je kennis over de effecten van een trauma op ontwikkeling en gedrag van kinderen;
  • Heb je vaardigheden om naar het gedrag van je leerlingen te kijken door een ‘traumabril’;
  • Heb je handvatten om het gevoel van veiligheid en veerkracht van leerlingen te vergroten;
  • Ben je bekend met de oefeningen en werkmethode en kun je deze toepassen;
  • Ben je voorbereid op lastige situaties en mogelijke valkuilen;
  • Ben je veerkrachtiger om met moeilijkere leerlingen om te gaan.

Opbouw

Tijdens de training is er aandacht voor de volgende onderwerpen;

1. Kennis over trauma

Wanneer je weet welke effecten trauma heeft gehad op een kind, kun je het beter herkennen en het gedrag van een kind beter begrijpen en hanteren.

2. Traumabril

Door het gedrag van een kind door de bril van hun traumatische ervaringen te bekijken kunnen we het gedrag verklaren. Als alle belangrijke volwassenen om een kind heen die traumabril opzetten, kan een kind zich gezien en begrepen gaan voelen en nieuw gedrag aanleren.

3. Veiligheid en vertrouwen

Veiligheid is cruciaal voor getraumatiseerde kinderen. Veel kinderen hebben zich onveilig of onvoldoende beschermd gevoeld in hun eigen omgeving. Een getraumatiseerd kind kan fysiek veilig zijn, maar zich psychisch onveilig voelen. Als leerkracht kun je, samen met een kind, onderzoeken wat ervoor nodig is om psychische veiligheid te creëren.

4. Stabiele relaties

Positieve, stabiele en steunende relaties spelen een belangrijke rol in het herstel van trauma. Wanneer je als leerkracht een veilige en zorgzame relatie met een kind ontwikkelt, kan het kind leren dat anderen te vertrouwen zijn en dat hij zelf de moeite waard is. Ook kun je als leerkracht een kind helpen om nieuwe, gezonde relaties op te bouwen met andere kinderen en volwassenen.

5. Zelfregulatie

Getraumatiseerde kinderen hebben vaak weinig mogelijkheden gehad om te leren zichzelf te reguleren, dat wil zeggen om grip te hebben op hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag. Tegelijkertijd worden ze vaker overspoeld door overweldigende gevoelens of gedachten die een zeer negatieve invloed hebben op hun gedrag. Vaak begrijpen kinderen zelf niet waar hun reacties vandaan komen omdat ze de link niet kunnen leggen tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag. Als leerkracht kun je een kind helpen het verband tussen gedachten, gevoelens en gedrag te begrijpen en reacties te leren beheersen.

6. Samenwerken

Een goede samenwerking tussen alle volwassenen om een getraumatiseerd kind heen helpt de ontwikkeling van een kind weer op het juiste spoor te krijgen. Als leerkracht heb je veel contact met een kind en met jouw informatie kun je andere betrokkenen helpen het gedrag van een kind beter te begrijpen.

7. Zelfzorg

Werken met getraumatiseerde kinderen kan stressvol zijn. Goede zelfzorg, sociale steun, een geestelijk gezonde werkomgeving en de mogelijkheid je te ontwikkelen helpt je zelf veerkrachtig te blijven.

8. Implementeren en integreren

Vaardigheden en inzichten inbedden in de praktijk. 

Praktische informatie

De lezing, die je mogelijk hebt bijgewoond, is een opwarmer voor de gehele training, samengesteld met Leony Coppens, auteur van het boek. De training bestaat uit:

  • 8 Modules
  • Feiten, psycho-educatie, handvatten en praktische oefeningen worden afgewisseld
  • Prijs per deelnemer is 485,- euro (inclusief BTW, boek en lunch).

Trainingsdagen

  • 22 januari  (09:30 - 16.30) 
  • 12 februari 2018 (09.30 - 16.30)

Meer mogelijkheden 

Er is nog meer mogelijk dan je denkt. Leerlingen hebben soms ook individuele behandeling nodig, dan kun je ook aan Onderwijs Jeugdzorg denken. Ook hierbij is er oog voor de leerling, leerkracht en ouders/verzorgers. Neem bij vragen gerust contact op. Naast de open trainingen is het ook mogelijk om deze in te kopen voor je schoolteam. Interesse? Vraag dan hier een offerte aan.

Voor wie

Hierbij willen we duidelijk aangeven dat de training geschikt is voor professionals werkzaam binnen alle vormen van onderwijs! En ook voor professionals die niet dagelijks voor de klas staan, maar wel duidelijk een onderdeel zijn van de omgeving waarin een leerling zich dagelijks bevindt (bijv. een conciërge, directrice, teamleider e.a.), het het volgen van de training een meerwaarde.

Het toepassen van deze training is niet alleen effectief voor leerlingen met diverse vormen van trauma. Voor alle leerlingen en in het bijzonder voor hen die moeilijk tot leren komen is het een winst voor zowel leerling als leerkracht om professionals op deze manier te trainen.

`Door deze opleiding viel ineens het kwartje. Door de verhelderende en leuke manier van lesgeven, is het een erg leuke opleiding, ondanks het onderwerp. Ik heb al een trauma hoekje ingericht en wordt inmiddels door collega´s als ´trauma expert´ bevraagd.´ Marja Mook, Teldersschool (Leiden)
Tweedaagse training "Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen"