Dagboek van een gezinshuisouder

Bram Verheesen heeft sinds september 2013 samen met zijn vriendin Martine en hun tweejarige dochtertje Fenne een gezinshuis. Voor die tijd waren ze een jaar lang pleeggezin. Op dit moment wonen Alessia (18 jaar) en Juliette (14 jaar) in dit gezinshuis. Voor hen hebben vier andere kinderen er gewoond.

Maandag

Het wordt een drukke week. Ik ontbijt samen met Juliette en daarna gaat ze naar school. Ze moet drie kwartier reizen en gaat dus vroeg de deur uit. Zoals altijd is ze uit zichzelf helemaal op tijd klaar met alles. Heel fijn vind ik dat. Als ook Martine naar haar werk is, zij is docent SPH, breng ik Fenne naar opa en oma. Ik probeer mijn afspraken voor Jeugdformaat zoveel mogelijk op de maandag te plannen. Dat lukt lang niet altijd, want met teambesprekingen, cursussen, kindbesprekingen, overleggen met gezinsvoogd en andere afspraken is een flexibele agenda nodig. Na de hele dag BHV-herhalingscursus heb ik ook nog een kindbespreking met de gedragswetenschapper en ambulant hulpverlener gepland staan. We maken ons zorgen over de relatie die Juliette heeft met een oudere jongen. We bespreken een duidelijk plan waarbij ook de ouders van Juliette, de ouders van haar vriend en de huisarts van Juliette betrokken worden. 

Alessia is sinds een paar weken begonnen met traumaverwerkingstherapie bij De Jutters (Jeugd GGZ) en de combinatie met school is voor haar heel moeilijk, waardoor ze regelmatig thuis is. Als ik weg ben, dan is zij nog op haar kamer. Tijdens mijn cursus hebben we via Whatsapp contact om te kijken of alles goed gaat. 

Dinsdag

Vroeg opstaan vandaag. Ik ben ook deeltijd docent bij het ROC Mondriaan bij de School voor Orde en Veiligheid. Alessia moet vandaag naar therapie en daarna ook nog werken bij de Xenos. Het is voor haar een hele drukke dag, maar ze slaat zich er goed doorheen. Bij het avondeten schuift een vriend van mij aan met wie ik later die avond ga squashen. Ik wil niet dat sporten en andere sociale contacten erbij inschieten, omdat ik daaruit veel energie haal die ik in de week nodig heb. 

Woensdag

Woensdag probeer ik zo veel mogelijk vrij te plannen om samen leuke dingen met Fenne te doen. Zij bepaalt! De drukke dinsdag van Alessia heeft er toch behoorlijk ingehakt en ze blijft vandaag thuis. Als Juliette ’s middags uit school komt, is ook stagiaire Shireen bij ons thuis. Zij volgt de opleiding Pedagogisch Medewerker Jeugdzorg. De woensdag staat voornamelijk in het teken van huiswerkbegeleiding. Sinds dit intensieve traject is gestart, zijn de resultaten aanzienlijk verbeterd. Na het eten fiets ik samen met Alessia naar haar gitaarles en ga door naar mijn vaste avond sporten.

Donderdag

Nog voordat ik op school ben aangekomen, word ik gebeld door Juliette. Ze staat op het station en haar abonnement is verlopen. Snel via de app geld overschrijven en ze kan alsnog op tijd op school zijn. De hele dag verloopt rommelig. De belafspraak met de gezinsvoogd van twee kinderen die net bij ons zijn vertrokken, grijpt me aan. Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen van kinderen met wie je zo intensief hebt samengeleefd. En de zakelijke kant loopt altijd nog langer door dan de plaatsing zelf. Vandaag lijkt alles tegelijk te komen. Mails over de reorganisatie, nieuwe teams, mijn taakaccent Cliëntparticipatie en uiteraard gewoon de contacten met de kinderen. En nu snel naar de klas; de docent kan tenslotte niet te laat komen. Na de les word ik gebeld door De Jutters. Het gaat niet zo goed met Alessia. Ik bel eerst even naar huis en ga dan naar haar toe. 

Gelukkig heeft oma met ons meegedacht en voor ons gekookt. We krijgen heerlijk verse en eigengemaakte erwtensoep mee naar huis. Alessia en Juliette benadrukken meerdere keren dat dit wel érg lekkere soep is. Fenne vertrouwt het groene goedje niet en vist alleen de rookworst eruit. 

Vrijdag

Na het eten maken we uitgebreid tijd om met Alessia en Juliette te praten over hoe het met hen gaat en kunnen we hier wat dieper op ingaan. Dat is heel belangrijk. Martine praat met Alessia en ik met Juliette. Ik benadruk altijd de goede dingen, maar we moeten ook over haar doelen praten. Helaas gaat een aantal zaken nog niet goed genoeg. We praten over haar omgang met haar moeder, haar gedrag op school, haar openheid en eerlijkheid en haar relatie met haar vriend. Het lijkt een herhaling van zetten om elke keer hetzelfde te bespreken, maar ik denk toch dat het stukje bij beetje de goede kant op gaat.

Zondag

Eigenlijk ben ik enorm toe aan een rustig dagje en even goed uitslapen. Maar dat kan vandaag niet. Om 10.00 uur staat de training voor de Roparun op het programma. Tijdens het avondeten bespreken we de komende week en zetten we alle afspraken van iedereen in de weekagenda: school, De Jutters, werk, gitaarles, bezoek aan moeder en veel andere afspraken. Komende week wordt voor iedereen weer druk; soms moeilijk, maar ook gezellig!

*Op de gebruikte foto’s staan in verband met privacy niet de personen uit dit verhaal.


Wij zijn op zoek naar nieuwe gezinshuisouders! Meer weten?
Dutch
English

Onze hulp

Ambulante hulp in het gezin

Eerstelijns ondersteuning aan gezinnen door onze gezinscoaches. Ze bekijken samen met de jongeren en hun ouders welke problemen er spelen en wie hierbij kan helpen.

Ambulante spoedhulp

Als de veiligheid van een kind acuut in gevaar komt, dan de-escaleren en stabiliseren wij met ambulante spoedhulp de crisissituatie. Zodat de veiligheid van het kind weer gewaarborgd wordt.

Jongeren coaching

Ondersteuning en begeleiding voor jongeren bij de uitdagingen die zij dagelijks ondervinden. We versterken hun competenties en praktische vaardigheden die ze nodig hebben om op eigen benen te kunnen staan.

VUHP

Praktische en intensieve ondersteuning op maat om er voor te zorgen dat kinderen veilig thuis kunnen blijven wonen

Daghulp

Specialistische integrale behandelprogramma’s voor kinderen met complexere problematieken. Deze programma’s worden in overleg met ouders en school, kinderdagverblijf of sportclub afgestemd en op maat gemaakt voor het kind.

OJ

Voorkomt verder vastlopen in het onderwijs voor leerlingen ( 8 – 18 ) met gedragsproblemen, depressiviteit, angstklachten, eetproblemen, negatief zelfbeeld, agressie of lichamelijke klachten zonder medische oorzaak.

Ouderschap Blijft / Parallel Solo Ouderschap

Bij ontwikkelingsproblemen van kinderen die een scheiding hebben gemaakt. Wie bieden ondersteuning bij het oplossen van conflicten, het maken van goede afspraken en het verbeteren van de communicatie tussen de ouders.

Begeleide bezoeken

Wanneer een kind uit huis is geplaatst.

Pleegzorg

Pleegzorg betekent dat een kind tijdelijk in een ander gezin gaat wonen, bij pleegouders. Er zijn verschillende vormen voor diverse situaties afhankelijk van de behoefte van het kind.

Verblijf in een gezinshuis

Als gedragsproblemen bij een kind of jongere zo heftig zijn dat thuis en in een pleeggezin wonen niet meer kan. Bij deze opvang is er intensieve begeleiding van een professionele hulpverlener: de gezinshuisouder.

Verblijf in een residentiële voorziening

Hier krijgen kinderen en jongeren de kans om op een rustige en veilige plek te werken aan hun toekomst. Wij bieden verschillende vormen van opvang in een residentie afhankelijk van de behoefte.

HGD / Uitgebreide intake

Staat voor Handelingsgerichte Diagnostiek en is een uitgebreide intake.

Diagnostiek en behandeling

Wanneer jongeren van twaalf jaar en ouder extra structuur en begeleiding nodig hebben. Dit gebeurt i.s.m. GGZ en LVB-experts.