Better Together

In de vier bijeenkomsten van Better Together werken leerlingen aan sociale vaardigheden die zorgen voor een veilige, positieve en inclusieve klassfeer. Better Together helpt pesten, buitensluiten en conflicten te verminderen door te focussen op communicatie, empathie en gezamenlijke groepsnormen.

Voor wie is Better Together?

Better Together is er voor leerlingen van 12 tot 15 jaar in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De interventie is bedoeld voor hele klassen en richt zich op het versterken van sociale en communicatieve vaardigheden.

Inhoud

Tijdens Better Together werken leerlingen aan vaardigheden die bijdragen aan een positieve en veilige klasomgeving. Elke bijeenkomst is actief en praktijkgericht, met afwisselende werkvormen zoals oefeningen, groepsgesprekken, korte opdrachten en samenwerkingsopdrachten.

De doelen van de interventie Better Together zijn:

1. Inzicht in gedrag en groepsdynamiek
Leerlingen ontdekken hoe hun gedrag invloed heeft op de sfeer in de klas en leren patronen in groepsprocessen herkennen.

2. Positieve communicatie
Oefenen met luisteren, duidelijk spreken, feedback geven en grenzen aangeven — basisvaardigheden voor respectvol contact.

3. Empathie en perspectief nemen
Leerlingen leren zich beter in anderen te verplaatsen, verschillende perspectieven te begrijpen en signalen van pesten of buitensluiten te herkennen.

4. Samen werken aan een fijne klas
De klas stelt gezamenlijke afspraken op, versterkt onderlinge relaties en vergroot het gevoel van veiligheid.

Duur en intensiteit

Better Together is een interventie voor de volledige klas. Het bestaat uit vier bijeenkomsten van 50 minuten per bijeenkomst. De bijeenkomsten worden per voorkeur om de week gepland, zodat leerlingen voldoende tijd hebben om te oefenen en te reflecteren.