De voordeur van Jeugdformaat: het Aanmeldteam
Gepubliceerd op: 22 april 2021
Sinds een jaar heeft Jeugdformaat één centrale voordeur: het Aanmeldteam. Vanaf 1 januari 2020 faciliteren zij alle aanmeldingen voor hulp van Jeugdformaat. Het team bestaat uit acht ervaren medewerkers met ieder hun eigen expertise binnen de jeugdhulp. Ze kijken met een brede blik naar wat een jeugdige nodig heeft zodat de best passende hulp wordt ingezet.
Het Aanmeldteam staat elke dag klaar om vragen te beantwoorden, mee te denken en aanmeldingen op een efficiënte manier te verwerken. Zo wordt de juiste hulp zo snel mogelijk gestart. Dagelijks staan de medewerkers van het Aanmeldteam in contact met o.a. lokale jeugdteams, gezinsvoogden, politie, huisartsen, medisch specialisten, externe hulpverleners en collega’s. Allemaal delen zij dezelfde intentie en verantwoordelijkheid: snel de beste zorg leveren. Een goede samenwerking tussen de verwijzers en het Aanmeldteam is hierin essentieel.
Achtergrond in de jeugdhulp
Daisy, een medewerker van het Aanmeldteam die hiervoor als ambulant hulpverlener werkte, vertelt: ‘Het werken als hulpverlener vond ik ontzettend mooi, maar ook zwaar. Ik was zo’n hulpverlener die alles mee naar huis nam. Daarom heb ik de stap gemaakt naar het Aanmeldteam. Daar kan ik veel cliënten helpen, maar ben ik minder persoonlijk betrokken en kan ik mijn ervaring op een andere manier inzetten in het belang van jeugdigen.’ Over de kracht van het Aanmeldteam vertelt ze: ‘Als team staan we sterk: we kunnen vragen goed beantwoorden en aanmeldingen meteen koppelen aan het team dat de juiste hulp kan geven. Bij elke hulpvraag denken we mee: wat is hier passend? Waar is behoefte aan? En wat is de vraag áchter de vraag?’
Meedenken en maatwerk
De medewerkers van het Aanmeldteam proberen op deze manier al vanaf het eerste telefoontje maatwerk te leveren. Medewerker Linda vertelt: ‘Jeugdformaat heeft een breed aanbod en daardoor kunnen we doorgaans goed inspelen op de vraag. We zeggen zo weinig mogelijk ‘nee’, eigenlijk alleen als de vraag onze expertise overstijgt, zoals zware psychiatrie. En ook dan denken we graag mee met de aanmelder. Als blijkt dat een jeugdige of ouder hulp nodig heeft die Jeugdformaat niet kan bieden, benaderen we andere zorgaanbieders, zodat de hulp gezamenlijk vormgegeven wordt. Bij een aanmelding vragen we naar de informatie die noodzakelijk is om te starten. Zo kijken we naar wat nodig is en begeleiden cliënten direct in de juiste richting, zodat ze zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen.’
De juiste hulp
Iraida Ishaak, zorgdirecteur bij Jeugdformaat, vertelt: ‘Elk kind moet zo snel mogelijk de hulp krijgen die noodzakelijk is. Naast ons aanbod vinden wij het belangrijk om maatwerk te leveren. De hulp moet efficiënt en effectief zijn en waar nodig werken we samen met andere organisaties om aan de hulpvraag te voldoen.’ Xander Scholte, manager van het Aanmeldteam, vertelt: ‘Het Aanmeldteam heeft in een korte tijd enorme stappen gemaakt, daar ben ik trots op. Nu komt de tijd van bestendigen en zorgen dat we elke dag bijleren en verbeteren in het belang van de cliënt.’
Informatie en contact
Sinds de start van het Aanmeldteam is de doorlooptijd van een aanmelding met twee tot zes weken verkort. De hulpvragen worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Spoedhulp verloopt niet via het Aanmeldteam, maar via de piketlijn ambulante spoedhulp. Heb jij een vraag over een moeilijke casus, wil je een cliënt doorverwijzen, of wil je iets anders vragen over de hulp van Jeugdformaat?
Bel dan met het Aanmeldteam via 088-3520000.
Ervaringen met het Aanmeldteam:
Medewerker van Veilig Thuis: ‘Het overleg met het Aanmeldteam is goed verlopen, er is positief contact. Ik was positief verrast over het plan wat na de Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD)-intake door het Aanmeldteam aangeboden werd. Met dit voorstel ondervangen we nu in 1 keer alles.’
Jeugdconsulent van de gemeente: ‘De aanmelding via het Aanmeldteam verliep soepel, we zijn er positief over. Er is door mijn collega’s contact geweest met het Aanmeldteam voordat we hebben aangemeld en ook erna. Het Aanmeldteam bevraagt en denkt mee wat de nodige inzet is. We hadden al wel een idee wat er moest gebeuren in het gezin, maar het Aanmeldteam geeft hier richting aan.’