Social media en weerbaarheid

Social media zijn niet meer weg te denken uit het leven van kinderen. Met de lessenreeks Social media en weerbaarheid leren leerlingen hoe ze zich online en offline sterk kunnen opstellen. Ze ontdekken wat veilig gedrag is, hoe ze grenzen aangeven en hoe ze respectvol met elkaar omgaan, ook achter een scherm.

Voor wie is Social media en weerbaarheid?

De interventie Social media en weerbaarheid is bedoeld voor leerlingen in groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs (ongeveer 9 tot 12 jaar).
De lessen zijn geschikt voor alle klassen, maar vooral effectief in groepen waar signalen zijn van onveilig online gedrag, groepsdruk of (cyber)pestgedrag.

Inhoud

Tijdens de lessen Social media en weerbaarheid leren leerlingen:

  • hoe social media werken en welke risico’s eraan verbonden zijn;
  • hoe ze zichzelf kunnen beschermen en hun privacy kunnen bewaken;
  • wat weerbaar gedrag inhoudt, zowel online als offline;
  • hoe ze (cyber)pesten herkennen, bespreken en aanpakken;
  • hoe ze omgaan met groepsdruk en grensoverschrijdend gedrag.

De lessen worden afgestemd met de school of leerkracht, zodat de inhoud aansluit op wat er speelt in de klas. De aanpak is actief en afwisselend, met:

  • groepsgesprekken en stellingen;
  • filmpjes en creatieve werkvormen;
  • oefeningen rondom thema’s als social media, privacy, pesten en ‘nee’ zeggen.

Ouders worden betrokken via nieuwsbrieven en thuisopdrachten, zodat ook thuis het gesprek over online gedrag en weerbaarheid doorgaat.

Een belangrijk onderdeel van het programma zijn de vijf rollen bij pesten (zoals pester, meeloper, helper en omstander). Deze helpen leerlingen te reflecteren op hun eigen rol in een situatie, empathie te ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen voor een positieve groepssfeer.

Duur en intensiteit

De lessen worden klassikaal gegeven aan ongeveer 25 leerlingen per groep.
De interventie bestaat uit vier lessen van elk één uur, met een terugkombijeenkomst na ongeveer twee maanden om de thema’s te herhalen en te verdiepen.