Klachten
Zo werkt het bij de Klachtencommissie Jeugdhulp.
Op de pagina Niet Tevreden vind je meer informatie over wat te doen als je niet tevreden bent over de hulp van Jeugdformaat. Als je jouw ontevredenheid hebt geuit en dit is naar jouw idee nog niet opgelost of jouw probleem is te groot, dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland.
De leden van deze externe klachtencommissie werken niet bij Jeugdformaat en zijn onafhankelijk. Zij hebben een geheimhoudingsplicht; dat wil zeggen dat zij niets over jouw klacht vertellen aan anderen die er niets mee te maken hebben.
In het klachtenreglement staat precies beschreven hoe de Klachtencommissie werkt, wie een klacht kan indienen en waarover een klacht kan worden ingediend.
Hoe dien je een klacht in bij de klachtencommissie?
Om een goed beeld te krijgen van jouw klacht heeft de klachtencommissie een klachtenformulier. Vul dit klachtenformulier zo volledig mogelijk in. Je kunt ook bijlagen toevoegen.
Wanneer wordt jouw klacht in behandeling genomen?
De Klachtencommissie neemt klachten in behandeling die:
- Gaan over gedrag van een medewerker van Jeugdformaat dat maximaal een jaar geleden heeft plaatsgevonden;
- Worden ingediend door jou als jongere, door één van jouw ouders, door jouw voogd, door een pleegouder of door een nabestaande.
- De Klachtencommissie ontvangt het klachtformulier het liefst per e-mail:
secretariaat@klachtencommissiejeugdhulpzh.nl.
Als e-mailen niet kan, kun je het formulier per post versturen naar:
Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland
postbus 258
3000 AG Rotterdam.
Hoe wordt Jeugdformaat geïnformeerd over jouw klacht ?
Jeugdformaat krijgt van de Klachtencommissie de klacht toegestuurd en mag vervolgens schriftelijk op jouw klachten reageren (dit noem je het verweerschrift). Onze reactie ontvang je zelf ook via de Klachtencommissie.
De hoorzitting
De Klachtencommissie nodigt jou en Jeugdformaat uit voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting geeft de Klachtencommissie jou de gelegenheid om over de klacht te praten en om vragen van de commissie te beantwoorden. Voor Jeugdformaat geldt hetzelfde. Je mag iemand meenemen om jou te ondersteunen tijdens de hoorzitting. Dit kan een bekende van jou zijn of iemand van Jeugdstem.
Het oordeel van de klachtencommissie
De Klachtencommissie geeft binnen acht weken een oordeel op de klacht, inclusief eventuele aanbevelingen aan Jeugdformaat. Dit wordt de uitspraak genoemd.
Wat doet Jeugdformaat met de uitspraak van de klachtencommissie
Jeugdformaat schrijft een reactie op de uitspraak van de klachtencommissie. Hierin benoemen we welke (eventuele) verbetermaatregelen we naar aanleiding van jouw klacht en de uitspraak van de klachtencommissie zullen nemen.
Na de klachtafhandeling door de externe klachtencommissie nog niet tevreden?
Dan kun je terecht bij de Nationale Ombudsman of de (Jeugd)ombudsman van jouw gemeente:
De Jeugdombudsman van de gemeente Den Haag voor de gemeentes Den Haag en Leidschendam-Voorburg
De Nationale Ombudsman voor de gemeentes Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.