Wachttijden

Wachttijd is de tijd tussen de datum van de intake en de dag dat de hulp echt kan beginnen. Wij doen er alles aan om de hulp zo snel mogelijk te starten.

Wachttijden

De hieronder genoemde wachttijd geldt vanaf het moment van intake. Wachttijden kunnen per gemeente net anders zijn: neem hiervoor contact op met ons aanmeldteam.

Ambulante daghulp3 maanden
Daghulp groep1 á 2 maanden
VUHP3-6 maanden
Scheidingshulp (OB/PSO/BB)2 maanden
Pleegzorg en gezinshuizen2 maanden *
Behandeling en Diagnostiek (BGGZ)3-6 maanden
Jongerencoaching1 maand

* Bij pleegzorg en gezinshuizen (jeugdhulp met verblijf in een gezin) is de wachttijd afhankelijk van de zogenaamde matchingsperiode. De matchingsperiode is de periode die nodig is om te zien welk pleeggezin of gezinshuis het beste bij een kind of jongere past. Is er niet direct een geschikte match met een pleeggezin/gezinshuis? Dan biedt onze ambulant hulpverlener hulp, al voordat er een geschikte match is.

Wachttijden zijn voor het laatst geupdate op: 17 juni 2025

Acute crisissituatie? Neem direct contact op met het Crisis Interventie Team (CIT): binnen kantooruren: 070 345 05 06, buiten kantooruren: 070 379 51 60.

Aanmelding

Een aanmelding kan alleen gedaan worden door een verwijzer. Denk aan het Centrum voor Jeugd en Gezin of een buurtteam/jeugdteam, een gecertificeerde instelling (zoals Jeugdbescherming West), jeugdartsen, medisch specialisten of huisartsen.

De aanmelder vult het aanmeldformulier in en voegt daarbij de beschikking. Dat is de bevestiging van de gemeente dat Jeugdformaat de hulp die nodig is ook echt mag verlenen.

Eerste contact

Het eerste contact is het telefonische, persoonlijke of schriftelijke contact na aanmelding tussen de jeugdige/ouders en Jeugdformaat. 

Intake

Een intake is het (eerste) gesprek waarin de jeugdige/ouders samen met onze hulpverlener afspraken maken over de in te zetten hulp.